Coaching bij
Stress & Burnout

Herken jij dit?

Je werkt hard. Je hebt moeite om het werk los te laten en thuis lekker te ontspannen. Je piekert veel. Slaapt minder goed. Je bent vermoeid en futloos. Het weekend is te kort om bij te tanken. Dit zijn stressgerelateerde klachten.

Onbehandelde stressklachten kunnen leiden tot een burnout.

Burnout is een uitputtingsreactie van lichaam en geest door een lange periode (langer dan een half jaar) van hoge werkdruk, stressvolle werkomstandigheden en/of thuissituatie. Door de aanhoudende stress is de stresshormoonhuishouding geheel uit balans waardoor allerlei fysieke en mentale klachten ontstaan.

Stress en burnout verschijnselen:

  • spanningsklachten, zoals: lichamelijke vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen, onrustig slapen, piekeren of een gejaagd gevoel.
  • verlies van grip op de situatie en een gevoel van machteloosheid.
  • door de klachten worden dagelijkse bezigheden moeilijk uitvoerbaar.

Eigenschappen van mensen die een verhoogd risico lopen op stress en/of burnout:

  • Neiging tot perfectionisme
  • Hard werken (workoholisme)
  • Plichtsgetrouw
  • Toegewijde idealist
  • Ambitieus
  • Behoefte om zichzelf te bewijzen
  • Moeite met nee zeggen
  • Eigen grenzen niet kennen
  • Moeite met delegeren
  • Zichzelf opofferen

Wat kan coaching voor jou betekenen?

Coaching bestaat uit drie fases:

  • Balans herstellen. Door de langdurige stress is het eerst nodig om te werken aan herstel van jouw energiehuishouding. Je stresshormoonbalans moet zich herstellen.
  • Bewustwording bereiken. Wat is de oorzaak van jouw klachten, welke gedragspatronen hebben daarin meegespeeld en wat heb je nodig om weer in je kracht te komen.
  • Bekrachtigen van jezelf. Leer nieuw gedrag aan en vind een gezonde work-life balance.
    In deze fase komen aan bod hoe je je grenzen bewaakt, hoe je ontspant en hoe je omgaat met stressvolle situaties.

Het resultaat van een stress of burnout coaching is dat je weer regie krijgt over jouw eigen leven. Een gezonde work-life balance creëert. Dat je niet altijd ‘AAN’ staat maar ook ontspant en geniet van het leven, zowel in werk als in privé.

Belangrijk is nog om te weten dat alles wat wij bespreken in de coaching vertrouwelijk is en daarover wordt niet gerapporteerd aan een derde.

Interesse? Bel voor een vrijblijvende intake.

Mijn werkwijze

  1. Allereerst is er een vrijblijvend intake gesprek. In dit gesprek maken we kennis, onderzoeken we samen je coachvraag en vertel ik over mijn werkwijze en aanpak. Dan beslis jij of je dit coachtraject met mij in gaat.
  2. Een driegesprek met jou, je manager en mijzelf. In dit gesprek bespreken we de ontwikkelpunten en leggen de doelstellingen vast van het coachtraject. Commitment van alle partijen is belangrijk,
  3. Gemiddeld 5 tot 8 sessies van twee uur op het kantoor van Anders Kijken in Rotterdam.
  4. Aan het einde van het traject vindt er een evaluatie plaats met je manager en evalueren we de doelstellingen en het resultaat.

Coaching
op Stress en Burnout >

Coaching
op Persoonlijke Ontwikkeling >

Coaching
op Zingeving >

Vergroot
je Veerkracht >